Voorbeelden van meldingen en procedures om deze af te handelen:

Tijdens de periode van aanmelding tot uitlevering ondersteund CB Online u met het actueel en correct houden van u gegevens van u titel. Dat kan door een melding in het tabblad assortiment -> raadplegen en onderhouden of door de e-mail die u ontvangt indien een titel is aangeleverd bij CB.



Een overzicht van de belangrijkste meldingen die u tijdens de perioden van aanmelding tot uitlevering bij een titel krijgt te zien.

In onderstaand overzicht zijn alle meldingen op genomen en de aanbevolen handelingen bij de meldingen.

“Titel verschijnt binnen twee weken. Wilt u controleren of de (aanbiedings)orders zijn ingediend. Als de verschijningsdatum niet klopt, wilt u dan de datum aanpassen?” 

  • Deze melding verschijnt twee weken voor de verwachte verschijningsdatum. 
  • Als alle orders zijn ingediend, kunt u via ‘wijzigen’ de indicatie ‘Alle beschikbare
    orders ingediend?’ aanvinken. Dan verdwijnt de melding.
  • Indien u ‘Alle beschikbare orders ingediend’ niet aanvinkt blijft deze melding tot 
    één week voor het verschijnen van de titel zichtbaar.

Titel verschijnt binnen één week. Wilt u, na controle van prijs, BTW en boeksoort, de titel accorderen voor vrijgave? 

  • Deze melding verschijnt één week voor de verwachte verschijningsdatum als u nog geen akkoord heeft geven voor de vrijgave. 
  • Via ‘wijzigen’ kunt u onder ‘planning/vrijgave’ aangeven of de bruto verkoopprijs, BTW en boeksoort akkoord zijn. Is dat het geval, dan kunt u ‘Akkoord voor vrijgave’ aanvinken.
  • Heeft u de titel ‘akkoord voor vrijgave’ gegeven, dan hoeft u op de dag van inslag de titel niet meer vrij te geven.

Geeft u nog geen akkoord voor vrijgave, dan blijft de melding staan. De melding verdwijnt pas als een andere melding van toepassing is.


“<ontvangstdatum> <aantal> exemplaren voorraad ontvangen. Wilt u, na controle van prijs, BTW en boeksoort, de titel accorderen voor vrijgave?”

  • Zodra CB de voorraad heeft ontvangen, verschijnt bovenstaande melding in CB Online. U krijgt dan ook een ontvangstmailtje.
  • Gaat u akkoord met de vrijgave, dan kunt u via ‘wijzigen’ ‘Akkoord voor vrijgave’ aanvinken (onder het kopje planning/vrijgave). 

“<ontvangst> voorraad ontvangen. CB heeft de voorraad te laat ontvangen. Neem contact op met uw accountgroep voor een nieuwe verschijningsdatum.”

  • Zodra CB de voorraad van een geplande titel heeft ontvangen, verschijnt bovenstaande melding in CB-Online. U krijgt dan ook een ontvangst mailtje.
  • Als geplande titels te laat worden aangeleverd, kunt u contact opnemen met uw accountgroep.

“<ontvangst> voorraad ontvangen. CB heeft de voorraad te laat ontvangen. Neem contact op met uw accountgroep voor een nieuwe verschijningsdatum. Wilt u, na controle van prijs, BTW en boeksoort, de titel accorderen voor vrijgave?”

  • Zodra de voorraad van een geplande titel ontvangen is, verschijnt in CB-Online bovenstaande melding. U krijgt dan ook een ontvangst mailtje.
  • Als de titels te laat worden aangeleverd, kunt u aan uw accountgroep een nieuwe verschijningsdatum doorgegeven.
  • Is de vrijgave wél akkoord, dan kunt u via ‘wijzigen’ ‘Akkoord voor vrijgave’ aanvinken (onder het kopje planning/vrijgave).

" Ingeslagen titel kan niet worden vrijgegeven. Prijs, BTW en boeksoort zijn niet geaccordeerd voor vrijgave.”

  • Als u een titel nog niet heeft vrijgegeven, blijft bovenstaande melding in CB-Online staan.
  • Deze melding verdwijnt na 2 maanden als u geen wijziging door geeft. De titel wordt niet uitgeleverd.
“Verschenen titel zonder voorraad. Wilt u het stadium levenscyclus wijzigen in ‘Herdruk’ of ‘Uitverkocht’?”
  • Deze melding verschijnt als er geen voorraad meer aanwezig is en het stadium levenscyclus op ‘Verschenen’ staat.
  • U kunt het stadium levenscyclus wijzigen in ‘Herdruk’ of ‘Uitverkocht’. 
  • Kiest u voor stadium levenscyclus Herdruk, dan bent u verplicht om de verwachte verschijningsdatum in te vullen.
  • Kiest u voor stadium levenscyclus Uitverkocht, dan verschijnt indien van toepassing de waarschuwing: “Alle in nota regels, ingediend door de afnemers, worden opgeheven. Weet u zeker dat u het stadium levenscyclus wilt wijzigen in ‘Uitverkocht’?”

 "<inslagdatum> <aantal> exemplaren ingeslagen. Stadium levenscyclus is <H/U/T>. Klopt het stadium levenscyclus?”

  • Als CB exemplaren inslaat en het stadium levenscyclus is Herdruk,Uitverkocht of Teruggetrokken, dan krijgt u in CB Online bovenstaande melding.
  • Indien van toepassing kunt u via 'wijzigen' onder het kopje commerciële gegevens het 'stadium levenscyclus'wijzigen.
  • Deze melding blijft 7 dagen staan. 

“Verwachte verschijningsdatum is verlopen. Wilt u de datum aanpassen?”

  • Om de boekhandel de juiste verschijningsdatum te kunnen verstrekken, is het van groot belang dat u uw gegevens goed onderhoudt.
  • Als de ‘verwachte verschijningsdatum’ is aangebroken, dan verschijnt een melding in CB Online.
  • Deze melding blijft te zien , totdat de verwachte verschijningsdatum is aangepast. U kunt in tussentijd ook geen andere wijzigingen van deze titel naar het CB versturen. 

“<aantal> exemplaren van de voorraad geblokkeerd voor eigenaar.”

  • Bovenstaande melding krijgt u als exemplaren van een titel geblokkeerd staan voor de eigenaar. 
  • U krijgt de melding om te voorkomen dat artikelen onbedoeld geblokkeerd blijven en bestellingen van boekhandelaren niet kunnen worden uitgeleverd.

 

Terug